maanantai 31. lokakuuta 2011

Kanada ja pois

Aamu valkeni Detroitin kasinohotellissa reissumme parhaalla aamiaisella. Aamiainen on meille tärkeä, joten olemme aina pyrkineet valitsemaan hotelleja, joissa on tarjolla Hot tai Deluxe Breakfast. Continental Breakfast yleensä tarkoittaa kunnon aamiaista, mutta esim. isommissa kaupungeissa se voi tarkoittaa vain kahvia ja donitseja. Tällä reissulla olemme pari kertaa valinneet hotellin ilman aamiasta, mutta kummallakin kerralla (Chicago ja Detroit) aamiainen on ollut ilmaiseksi tarjolla.
Poikkeuksellisen hämärää oli aamulla vielä kello 7.30.
Aamupäivällä vierailimme General Motorsin päämajan alakerrassa sijaitsevassa autonäyttelyssä, ja ihmettelimme keskustan menoa. Keskusta oli herännyt eloon ainakin siinä mielessä, että lukemattomat parkkipaikat olivat täyttyneet autoista, mutta katuelämä ihmisineen ja kauppoineen loisti poissaolollaan. Jotakin mätää tässä kaupungissa on.

Jatkoimme keskustasta hieman erilaiselle kaupunkikierrokselle.
Jo kasino-hotellin parkkitalosta bongailimme autioita rakennuksia.
Detroitin vanha rautatieasema on ollut tyhjillään ja vartioimatta vuodesta 1988. Joonas on lukenut näistä rauniorakennuksista, ja niinpä menimme myös paikkoja itse ihmettelemään. Sisälle rakennukseen meillä ei ollut mitään asiaa (niin kuin olisimme uskaltautuneet ulos autostakaan), mutta auton ikkunastakin näki hävityksen järkyttävyyden. Rakennuksesta ei ole enää jäljellä kuin upeat seinät. Iloksemme näimme muutaman työmiehen purkavan rautatieaseman ikkunoita, mikä saa turistin uskomaan aseman kunnostamisen
toteutumiseen.
Detroitin komea, vanha rautatieasema töröttää hylättynä mäellä.
Aseman jokainen ikkuna on rikottu.
Seuraavaksi etsiydyimme vuosikymmeniä tyhjillään olleen Packard-autotehtaan raunioille, ja rakennukset olivat vielä hurjemmassa kunnossa kuin rautatieasema.
Vanhat Packardin-autotehtaan rakennukset sijaitsevat keskellä asutusaluetta.
Vanhaa tehdasta on käytetty vuosikausia kaatopaikkana.
Osa rakennuksista on sortunut.
"Erilaisen kaupunkikierroksen" jälkeen etsiydyimme Detroitin naapurikaupunkiin Dearborniin Ford-tehtaan turistikierrokselle. Kyseinen tehdas on itse Henry Fordin 1930-luvulla perustama, ja siellä aloitettiin autojen sarjatuotanto ensimmäisenä maailmassa. Nykyisin tässä tehtaassa valmistetaan suosittuja Ford F-150 pick-uppeja. Kierroksen parasta antia oli omatoiminen tutustuminen tämän automallin kokoonpanolijaan. Matkaopaskirjan mukaan kierrokseen kuluisi 45 minuuttia, mutta me saimme kulutettua aikaa tehtaalla yli kaksi tuntia.
Tehdaskierroksen lisäksi tutustuimme tehtaan toimintaan näköalatasanteelta.
Valtavan tehdaskiinteistön sadevesijärjestelmä on korvattu kasveilla, ja valaistuksen sähkönkulutusta vähennetty kattoikkunoilla.
Viihdyttyämme puoli päivää Fordilla, meillä oli jo kova kiire tien päälle. Reittimme kulki Detroitista joen yli Kanadan puolelle ja siitä edelleen Erie-järven pohjoisrantaa kohti Ontario-järveä ja Niagaran putouksia. Rajamuodollisuudet Kanadan ja USA:n rajoilla menivät kevyesti.
Maantienopeudet Kanadan puolella ovat hitaammat ja mailit muuttuvat kilometreiksi, mutta muuten maantiematkailu sujui kuten Yhdysvaltojen puolella.
Tänään oli Halloween. Olemme koko reissumme ajan saaneet ihastella ja naureskella pihojen Halloween-koristeille, joskaan koristeiden määrä ei ole läheskään sitä mitä joulun aikaan.
Tässä yksi näkemistämme koristeita hauskin.
Jonkun verran meiltä on lähipiiri kysellyt, miten olemme pärjänneet lumen kanssa. Itärannikon lumimyrsky oli raju, ja ihmiset erikoisesti New Jerseyssä kärsivät siitä polttoainepulan ja sähkökatkosten merkeissä edelleen. Lumimyrsky ei kuitenkaan yltänyt tänne asti, joten olemme saaneet rauhassa körötellä kitkoillamme kuivalla asfaltilla.

Niagaran putoukset melkein kohisevat tuossa korvanjuuressa, ja huomenna valoisalla ehkä jopa näemme ne. Huomenna matka jatkuu myös New Yorkin osavaltioon, ja innolla jo odotamme huomista Joonaksen toisen vaihto-oppilasaikaisen perheen tapaamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti